– Arbeten på Power Majoren i Ingå

traktor.jpg

Ingå-traktorn har fått fungerande temperaturmätare och oljetrycksgivare. Dessutom bytte jag ut största delen av elsystemet under påsken. Det var nog omgjort och förnyat av den förra ägaren, men ledningarna lossnade från kabelskorna så fort man rörde vid dem.

Signalhorn har traktorn också fått.

Kungsbult

Renovering av styrningen är på gång, det är den vänstra kungsbulten som kärvar. Axeln är nu åtskild, och vänstra knäet är fört till verkstad för utpressning av kungsbulten (den 4:e april 2007).

Tyvärr verkar ovannämnda verkstad inte vara så vidare snabb, axeln har varit där i tre veckor nu!

Emellertid råkade jag få tag på en begagnad axel i Sibbo (20:e april 2007), en hel framaxel faktiskt (ursprungligen från Tammerfors-trakten), plus lite ytterligare delar, bl.a. en remskiva till traktorn på Sundö. Tyvärr är själva kungsbulten med lager och bussningar inte i användbart skick, kungsbulten kanske vore det, men den är mycket sliten, så jag skaffade en helt ny. Själva knäet går däremot nog att använda, vilket är huvudsaken, eftersom det inte går att få tag på som reservdel, åtminstone inte i Finland (vad jag vet). Berndt har fått loss den fastrostade yttre ringen från det gamla lagret med värmebehandling.

Nya bussningar är redan inpressade (22:a april 2007), men eftersom jag inte har någon brotsch var vi tvungna att slipa insidan av den övre bussningen till rätt dimension med sandpapper och slipsten. Slipandet försvårades ytterligare av att hålet för kungsbulten inte är helt runt. Kan bero på att det sannolikt varit ordentlig belastning på knäet, det har suttit på en Major som nån lagt en sexcylindrig motor i.

pict7254-s.JPG

bussningar.jpg

pict7263-s.JPG pict7262-s.JPG

Men idag, onsdagen den 25:e april, har vi fått kungsbulten på plats, och hjullager osv flyttat från den gamla kungsbulten från Sibbo. Hjulnavet var fullt av stinkande gammalt fett som jag tvättade bort med diesel. Verkar nu vara ok, men testandet blir till torsdagen. Måste först slå in bulten som håller fast triangelstaget baktill, den är på väg ut, vilket inte är så bra.

Triangelstagsbulten vägrar tillsvidare röra på sej, men nu (26:e april) är traktorn i alla fall i körskick! Emellertid har jag konstaterat att den nya kungsbulten från IKH för det första är lite för lång, och för det andra så är splinesen lite fel så att det är omöjligt att ställa hjulen i rätt vinkel. Längden är löst med dubbla packningar, men plogningen som splines-felet ger upphov till är lite värre, eftersom den leder till onödiga spår på gårdsplan och gräsmatta. Men det får vara som det är tillsvidare.

Motoroljan och filtret byttes den 6:e maj.

Har hållit på med vänstra bromsen. Nitade nya band på skorna i går, 15:e maj, men ena returfjädern brast vid monteringen, den var skadad och nästan av. Tycks emellertid gå att få nya från Marjakangas i Alavieska. Sen fattas också skyddstrumman.

Vänstra bromstrumman s-pict7291.JPG Returfjäder

På bilden är fjädrarna i fel ordning.

Nu finns det inga bromsskor alls i vänstra trumman tills jag fått ny fjäder, men vänstra bromsen har inte fungerat överhuvudtaget hittills ändå.

Har också bytt varsel- och bakljusen till modernare med blinkers. Passar kanske inte riktigt till stilen, men ska man köra på vägen med traktorn så är det roligare att inte bli påkörd bakifrån. Nu behövs ännu ett blinkrelä.

Blev tvungen att använda fyra reläer för att få ljusen att fungera som jag vill, eftersom traktorn är plusjordad och de blinkreläer jag fick tag på bara ger ut plus. Borde ju i princip behövas bara ett relä. Men var sjutton hittar man ett relä som ger ut minus?

Vänstra bromsen är nu renoverad (6 juni 2007), tog ett par veckor att få fjädrarna, eftersom Matkahuolto tappade bort paketet.