– Ford-motorhistoria

Det här är ett försök att reda ut på vilket sätt motorerna i Fordson-traktorerna skiljer sig t.ex. från motorn i båten Siri, och på vilket sätt Siris motor skiljer sig från motorn i ett av hennes systerfartyg.

Suomeksi teksti löytyy täältä: Linkki

4D och 6D

År 1952 introducerade (brittiska) Ford traktorn E1A Fordson Major, med en ny stötstångsdiesel med 4 cylindrar och volymen 3,6 liter. Motorn kallades 4D. Inom kort fanns 4D också tillgänglig för installation i lastbilsserien Thames ET6/7 (för lastvikter på upp till 5 ton). Det fanns också en bensinversion av motorn på ca 3,3 liter. Emellertid erbjöd konkurrenterna lastvikter på 7 ton, varför Ford behövde en ny lastbilsmodell för att kunna konkurrera. Den nya modellen kallades Thames Trader och introducerades i maj 1957 med 4D och 6D som motoroptioner beroende på lastvikten. Den nya 6D-motorn var helt enkelt en sexcylindrig version av 4D-motorn, och volymen var därmed 5,4 liter. Det fanns också en bensinversion på ca 4,9 liter av denna motor.

Det fanns i praktiken också versioner av 4D-motorn för tre olika ändamål: en för jordbruk, en för bilar och en för industri. Varvtalet i jordbruksversionen var begränsat jämfört med bilversionen – ca 1800 rpm istället för ca 2400 rpm. Industriversionen omfattade vissa mindre olikheter, t.ex. en dekompressor för vevstart.

 I motsats till 4D fanns 6D bara i två versioner: för bil och för industri. Ett begränsat antal 6D-motorer användes ändå för jordbruksändamål, t.ex. av företag som County och Roadless som konverterade Fordson Major-traktorer för sex cylindrar och fyrhjulsdrift. Ett antal användes också i bl.a. skördetröskor, men de var egentligen industrimotorer som användes för jordbruksändamål. Ford utvecklade själv aldrig en jordbruksversion av 6D-motorn, och byggde aldrig en sexcylindrig Fordson Major, även om många traktorer senare konverterats till sådana.

Fordson Major-traktorn producerades till 1964, Thames Trader och indu­stri­motorerna tillverkades till 1965. Under motorernas produktionstid (1952 till 1965) gjordes många mindre ändringar, även om de behöll sin grunddesign och sina dimensioner under hela produktionstiden. Många av delarna är utbytbara mellan olika årsmodeller.

Några av de mera betydande förändringarna:

  • Introduktionen av Mk2-motorn år 1957, som bl.a. hade annorlunda kolvar och en tjockare topplockspackning.
  • Tätning av (de våta) cylinderfodren med två O-ringar 1961, en i toppen och en i bottnen. Tidigare fanns det bara en O-ring i bottnen.
  • Simms vakuumreglerade spridarpump byttes ut mot en mekaniskt reglerad Simms Minimec-pump 1962.

Då Mk2 Thames Trader introducerades 1962 fick den ett nytt cylinderlock märkt FL, 4D-motorn fick FL-cylinderlock 1963.

D-serien och Cargo

I april 1965 introducerade Ford sin lastbil i D-serien som ersättare för Thames Trader. I motsats till vad som allmänt antas var dessa lastbilar inte försedda med någon “uppskruvad” 6D-motor, utan med en helt ny motorserie med beteckningen 2700-serien. Dessa nya motorer hade torra cylinderfoder och ett nytt motorblock, nytt topplock, nytt oljetråg osv. Den första av dessa motorer fanns som 5,4 liters och 5,9 liters versioner, och en 5,9 liters turboversion kom 1968. Lutande bilversioner av dessa motorer installerades i lastbilarna. D-serien ersattes sedan av Ford Cargo.

Skillnader mellan 4D/6D och D/Cargo

Lättast skiljs de äldre 4D/6D-motorerna från de senare D- och Cargo-motorerna på den externa axel som driver spridarpumpen i 4D/6D:

  • På 4D-motorn används en koppling av antingen nylon eller gummi som drivaxelkoppling till spridarpumpen. Pumpen drivs av kamaxeltransmissionen via denna koppling. I 6D-motorn används en ca 6 tum lång drivaxel för att koppla ihop pumpen med transmissionen. Då motorn är igång ser man axeln rotera på både 4D- och 6D-motorn.
  • På motorerna i den senare D-serien/Cargo finns pumpen monterad direkt på kamaxeltransmissionen, inga rörliga delar syns då motorn går.

Marint bruk

De flesta sexcylindriga Ford-dieselmotorer som konverterats för marint bruk är baserade på motorer ur den nyare D-serien/Cargo.

Ford gjorde aldrig själv någon marin version av sina motorer, men många industrimotorer konverterades för marint bruk av tredje part.

Motorbeteckningar

  Beteckning Cylindrar Bränsle

4D och 6D
1952-1965
E1A 4 diesel Fordson Major
589E 6 bensin industrimotor
590E 6 diesel industrimotor
591E 4 bensin industrimotor
592E 4 diesel industrimotor
510E 4 diesel Thames Trader
508E 4 bensin Thames Trader

D
1965-
2701E 4 diesel stående
2703E 6 diesel stående
2704E 6 diesel stående
2706E 4 diesel lutande
2708E 6 diesel lutande
2709E 6 diesel lutande

Källa: http://forums.torresen.com/sailing/viewtopic.php?t=614