Såld!
I februari 2009 köpte Janne en gammal snöskoter, en Winha 54 från 1972. Den hämtades med släpvagn från Tenala, och finns nu på Sundö. Först fick vi inte igång den, men efter ca 50 ryck i startsnöret utan choke och med full gas startade den äntligen, den hade tydligen blivit genomsur.
Skotern går ganska bra för att vara en arbetsskoter och så pass gammal, mätt med GPS 39,7 km/h på isen. Men ljuddämparen är värdelös. Det går inte att köra utan hörselskydd, och alla avgaser kommer rakt i ansiktet på föraren. Antagligen har hela innehållit i dämparen rasat ner och täpper till avloppet, så att avgaserna tvingas ut i rörskarvarna, och ljudet blir därefter. Måste hitta en ny ljuddämpare någonstans.
Hm, måste korrigera ovanstående. Det är röret mellan motorn och ljuddämparen som verkar vara otätt, dvs skarvarna är lösa.
Winhan såldes i november 2010 och åkte iväg till Punkalaidun.
|
|
Kälken torde höra till de sista |
||
Ljuddämparen |
Om Winha
Snöskotrar av märket Winha började tillverkas av Teijon Tehtaat Oy år 1969. Serierna var små de första åren, och man ville utveckla en kälke som lämpade sej för finländska förhållanden. Hösten 1972 grundades ett nytt bolag, Polar Metal Plast Oy, i Rovaniemi där det fanns bättre testområden. Dit flyttades tillverkningen av Winha hösten 1973, och samma år ersattes MAG-motorerna med Kohler.
År 1978 gick Polar Metal Plast Oy i konkurs och fabriken stod stilla i ett par år. Konkursboet köptes sedan av Velsa (ett dotterbolag till Valmet), som flyttade tillverkningen av sina Lynx-skotrar från Kurikka till Rovaniemi. År 1984 tillverkades skotrar av avtalstekniska skäl ännu under namnet Lynx-Winha. Efter det gick namnet Winha till historien. År 1988 köptes Valmets snöskotertillverkning av Bombardier, som fortfarande tillverkar Lynx-snöskotrar i Rovaniemi.
Källa: Broschyrer och tidningsartiklar, en länk till dem finns här.