Vi köpte en fiskarbåt i Sibbo midsommaren 2008, på midsommaraftonen körde Janne, Raija, Iris och Lukas den från Storören i Sibbo till Sundö. Båten har ägts av en sibbobo i 19 år, men den är byggd i Pellinge, bara någon kilometer från oss.
Båten hette Ann-Mari efter den förra ägarens dotter, men vi kommer att kalla den Siri. Vad den hette från början vet vi inte, men den ursprungliga beställaren lär ska ha varit industrirådet Hannu Auramo. Siri är glasfibrad till vattenlinjen, det arbetet gjordes av en båtbyggare på Simsalö i slutet av 1990-talet.
|
|
Egentligen var vi ute efter en båt med akterkajuta för att använda vid fiske, men Janne har alltid velat ha en “liljebergare”, och det var en ren lyckträff att vi fick tag på en sådan (tack till Grani för tipset).
Ännu för några år sedan fanns det många båtar av samma modell (men varierande längd) i Pellinge skärgård, t.ex. taxi- och turbåten Tora, men nu är de tyvärr sällsynta. Många liljebergare lär ska finnas i insjöfinland. I Borgå finns åtminstone ett systerfartyg, hennes motor är emellertid av annan modell.
Iris och mopsarna gillar Siri, även om mopsarna inte nödvändigtvis tycker att det är så roligt att röra sej mellan bryggan och båten.
Skeppshunden Albin |
En olämpligt placerad sten väster om bryggan |
Vi har lagt ut en boj med en 70 kg:s p-ring som tyngd, och en till med en ca 1000 kg:s betongtyngd, som lades ut med Sundbäcks arbetsbåt.
Siri har varit i flitig användning under semestern. Förutom många kortare utfärder inom Pellinge skärgård, bl.a. till Klovharun, har vi åkt till Lovisa ett par gånger också.
Till Borgå har vi åkt flera gånger, både runt Vessö och genom Fladan. Fladan är nog lite på gränsen i fråga om djupet, det ska helst vara högvatten. Enligt sjökortet ska där finnas 1,2 meter vatten, men vid någorlunda normalhögt vatten varierar djupet mellan ca 0,9 och 1,2 m, och Siri går ca 0,8 m djupt.
Klicka för tydligare karta.
Från den 24 juli 2008 har Siri tillstånd för fartygsradiostation, dvs VHF. Anropssignalen är OJ 7879 och sjöradionumret 230125890.
Den 29:e september var det dags att ta upp Siri för i år efter ca 50 timmar körtid.
Siri på land |
Båghall |
Den 21:a maj 2009 sjösattes Siri igen för den nya säsongen.
Och den 11:e oktober togs hon upp igen efter 83 timmar körtid. Samtidigt gick råvattenanslutningen till värmeväxlaren sönder, och det visade sej att elementen i växlaren var dåliga. Så en ny värmeväxlare (Bowman FH 220) anskaffades från Piikkiön Venevarustaja, och den ska installeras våren 2010.
Håller på med arbetena inför säsongen 2010. Bottnen är skrapad och ny värmeväxlare installerad (med ny termostat), och motorn startad första gången idag 25.4. Går tyvärr inte att köra den varm på land, för vattenslangen från brunnen hinner inte ge tillräckligt med vatten. Så det blir nog att kolla att alla slangar till värmeväxlaren håller tätt och att termostaten öppnar som den ska först då båten är i sjön.
Har hällt 14 liter Shell Rimula R4 L 15W-40 dieselmotorolja i motorn. Hm, borde bara rymmas 13,2 liter…
Dieselfiltret är CAV 296 type 7111-296. Fjädern på spaken för manuell pumpning på bränslepumpen gick av…
Den 16:e maj 2010 blev det sjösättning, upptagning 3:e oktober efter totalt 74 timmar till sjöss.
Sjösättning 15:e maj 2011, upptagning igen 9:e oktober efter 65 timmar på mätaren. Bottnet täckt av miljoner snäckor…
Oljefilter är det alltid svårt att hitta. Hållaren är inte original, och filtertypen tycks byta årligen, dvs den sort som använts året innan finns inte längre nästa år. Hittills har jag använt:
- M-filter MH301
- Tehofilter 4014
- Tehofilter 4045
Ny impeller (Jabsco 1210-0001-P) inklusive packningar köpte jag från England (www.sparesmarine.co.uk). Inklusive postkostnader betydligt billigare än i Finland.
Sjösättning 18:e maj 2012. Besiktning blev det den 18:e juni.
Upptagning 14:e oktober. Nästan inga snäckor under båten i år.