– Snöskoter Yamaha

I februari 2010 köpte Janne en Yamaha ET 340 LTR i Pemar. Årsmodellen är 1988, motorn är renoverad 2009, och växellådan är från en Yamaha Bravo. Lär ska vara bättre än originallådan. Färskoljesmörjningen är lyckligtvis bortkopplad, föredrar att blanda oljan i bensinen själv. Vid köpet var skotern körd 7406 km enligt mätaren, och 367 efter motorrenoveringen då förra ägaren nollställde trippmätaren. Någon lustigkurre har monterat registerplåtarna upp och ner, men 916-II blir ju rätt ändå…

yamaha2 s-PICT0890

 

Nu är skotern också testad i praktiken. Borde gå ca 80 km/h, men 60 var helt tillräckligt på isen full med drivor av packad snö. Har också skaffat en pulka för fiskeredskap. Skotern är ganska lättstartad i motsats till den gamla Winhan som är mycket tyngre att dra igång, och duger helt bra för sitt ändamål, dvs närmast isfiske.

s-22022010030 Hann också med att få av startsnöret. Hittade lyckligtvis ett lämpligt ersättande snöre i en gammal båtmotor. Efter snörbytet vägrade skotern totalt att starta, men det visade sej att det inte hade något med snöret att göra, utan berodde på ett veck på bensinslangen som av någon anledning dragits fel väg.

Cylindrar: 2
Volym: 337 cm3
Effekt: 30 hk
Längd: 2930 mm
Höjd: 1080 mm
Bredd: 990 mm
Mattans bredd: 381 mm
Spårvidd: 880 mm
Vikt med bränsle: 224 kg
Bensintank: 25 l
Bränsleblandning: 2,5 %
Chassinummer: 8Y6-171338
Tändstift: NGK BR9ES, gap 0,7-0,8 mm
Transmissionsolja: 0,3 l API GL-3 (SAE 75-80)
Registernummer: 916-II
Växlar: 1 framåt/1 bakåt